Szénhidrátok

Találatok: 7

Szénhidrát készítmények a sikeres sporteredményekért

Szénhidrát nélkül elképzelhetetlen a gyors energiafelhasználás, ezért ennek a tápanyagnak a szerepe megkérdőjelezhetetlen a versenysportban is. Ettől függetlenül meg kell különböztetnünk gyors és lassú felszívódással rendelkező szénhidrátokat; az egyszerű szénhidrátok felszívódása gyors, míg a komplex szénhidrátoké lassabb.

A gyors felszívódású színhidrátok közé a cukrokat, illetve néhány speciális szénhidráttípust sorolunk. Ezek fogyasztása elsősorban edzés után lehet indokolt, amikor a test energiakészletei kimerülni látszanak. A bevitelük nem feltétlenül indokolt, inkább csak abban az esetben ajánlott fogyasztani őket, amikor elhagy az erőnk. A komplex szénhidrátok bevitele viszont az egészséges táplálkozás részét képezi; mivel ezek a szénhidrátok lassú felszívódással rendelkeznek, így a nap bármely szakaszában fogyaszthatjuk őket, a szervezetünk megfelelő módon hasznosítja őket. Érdemes ezeket a fontos tápanyagokat szilárd élelmiszerek fogyasztásával fedezni, azonban magas fizikai igénybevétel esetén szükség lehet az étrendkiegészítők használatára is.

A szénhidrátok között a legismertebbek a szőlőcukrok, azaz a glükóz és a dextróz. Ezek a leggyorsabban felszívódó szénhidrátok, amelyek gyakorlatilag azonnal hasznosulnak az emberi szervezetbe jutva. Ennek a tulajdonságuknak köszönhetően kiválóan alkalmasak a szervezet gyors energizálására. Nem szabad megfeledkezni azonban, hogy a szőlőcukrok jelentős ozmotikus tulajdonsággal rendelkeznek, így az elfogyasztott víz miatt teltségérzetet keltenek a gyomorban. Elsősorban ennek a tulajdonságának köszönhetően csak edzés utáni fogyasztásra alkalmasak.

Szintén közismert a fruktóz, azaz a gyümölcscukor. Ez a szénhidrát elsősorban a lakossági fogyasztásra szánt diabetikus készítményeknek köszönhetően lehet ismerős; mivel nem változtatja meg a szervezet rendes inzulinszintjét, így cukorbetegség esetén is használható. Tudni kell azonban, hogy a máj jelentős mennyiségben tárolja, ami a zsírrakódást fokozza. A sportolók számára ez a színhidrát típus kevésbé ajánlott.

A gyors felszívódással rendelkező szénhidrátok között meg kell említeni a nyírfacukrot is, amit elsősorban xilit néven ismerünk. A xilit minimális hatással van a szervezet inzulinszintjére, ráadásul kevés kalóriát tartalmaz.

Érdemes bővebben szólni azokról a szénhidrátokról is, amelyek a sporttáplálkozásban jelentősebb szerephez jutnak. Ezek az összetett, azaz komplex szénhidrátok. Ezek azok a tápanyagok, amelyek nélkülözhetetlen szerepet játszanak a glikogén előállításában, így keletkezik a szervezet számára nélkülözhetetlen energiatartalék. Mivel az intenzív edzés során rohamosan csökken a vércukor szintje, így a további energiafelvételt a májban és az izmokban eltárolt glikogén biztosítja. Ha az intenzív edzés tovább folytatódik, a szervezet újabb forrásokhoz kénytelen nyúlni; ennek a folyamatnak a végén helyezkedik el az izmokban raktározott fehérje, ami a szervezet végső tartaléka. A megfelelő komplex szénhidrát bevitellel meg tudjuk előzni, hogy az intenzív edzés során ne kezdődjön meg az izomfehérje bontása. Ezért általánosságban azt kell elmondani, hogy a komplex szénhidrátokat tartalmazó étrendkiegészítők fontos szerepet játszanak az izomtömeg megtartásában. Fontos felhívni a figyelmet azokra az izotóniás készítményekre, amelyek nem csak szénhidrátokat, hanem különböző vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak. Ezek használata elsősorban azok számára bír nagy jelentőséggel, akik fokozott edzést végeznek, illetve jelentős mennyiségű vitamint és ásványi anyagot veszítenek izzadás által.