Vitaminok

Találatok: 32

Vitaminok testépítéshez – Ha folyamatos eredményt szeretnél

A vitaminok szerepe megkérdőjelezhetetlen a fizikai aktivitás és a sporttevékenységek növelése érdekében. A vitaminoknak köszönhetően vagyunk képesek a szervezetünkben zajló folyamatok biztosítására, illetve a káros szabad gyökök legyőzésére. Nem szabad elfelejteni, hogy a nem megfelelő minőségű zöldségek és gyümölcsök jóval kevesebb vitamint tartalmaznak, mint azt a tankönyvekben olvashattuk. Vitaminok nélkül azonban nem várhatunk optimális fejlődést és nem várhatjuk az eredményeink gyors növekedését sem.

Az izomtömeg rendes növekedésében is fontos szerepet játszanak a vitaminok, de mindemellett érdemes megemlíteni a megfelelő csontsűrűség fenntartásában betöltött szerepüket, az ízületek védelmét szolgáló hatásukat és sok más folyamatban való jelentőségüket. Nem szabad elfelejteni, hogy a vitaminok között megkülönböztetünk zsírban és vízben oldódó vitaminokat. A zsírban oldódó vitaminokat (A, D, E, K) a test zsírszövetei tárolják, így a kioldásuk és felhasználásuk is lassabb. Ennek köszönhető, hogy ezeket a vitaminokat elegendő ritkábban bevinni a szervezetünkbe. A vízben oldódó vitaminok felhasználása és kiürülése azonban gyors, így azokat napi rendszerességgel kell fogyasztanunk.

Az egyenletes sportteljesítmény és a folyamatos növekedés érdekében egyes vitaminok kiemelt jelentőséggel bírnak. Talán nem meglepő, hogy a testedzés, illetve az izomépítés folyamatában is elsődleges jelentőséggel bír a C-vitamin bevitele. Ez az egyik legfontosabb kiegészítő, ami a testépítés és az aktív sportolás során elengedhetetlen. A C-vitamin elsődleges szerepe a regenerálódás segítésében mutatkozik meg; mivel az egyik legfontosabb antioxidánsról beszélünk, így képes a káros szabad gyökök legyőzésével segíteni a megfelelő növekedést és megújulást. Ráadásul a C-vitamin szerepe kiemelten fontos a kollagén létrehozásában, ami az ízületek védelmében játszik nélkülözhetetlen szerepet.

A B-vitaminok szerepe is megkérdőjelezhetetlen az eredményes izomépítés folyamataiban, itt azonban többféle B-vitaminról kell beszélni. A B6 nélkülözhetetlen szerepet játszik a fehérjeszintézis, a növekedés és a szénhidrát felhasználás folyamatában. Minél nagyobb igénybevételnek tesszük ki az izmainkat, annál nagyobb mennyiségre van szükség ebből a vitaminből. Ugyanez elmondható a B1-vitaminról is, ami a fehérje-anyagcsere nélkülözhetetlen támogatója. A B1 megfelelő mennyiségű bevitele esetén fokozni tudjuk a teljesítményünket. Némileg kisebb jelentőséggel bír, de ennek ellenére igencsak fontos a B3-vitamin bevitele is, ami rengeteg anyagcsere folyamatban vesz részt, így az energiatermelésben való részvétele igencsak meghatározó. A B2 a zavartalan glükóz anyagcserében és a zsírsavak oxidációjában tölt be meghatározó szerepet. A B12 pedig a nagyszámú szervi funkció zavartalan működésének biztosításában elengedhetetlen.

Az itt felsoroltak mellett több más vitamin is jelentős szerepet tölt be a megfelelő sportteljesítmények támogatásában. A D-vitamin szerepe elsősorban a kalcium és a foszfor hasznosítását teszi lehetővé, az E-vitamin pedig kiemelkedő antioxidáns hatásával vonja magára a figyelmet. Érdemes megemlíteni a biotint is, ami az aminosav anyagcserében és az energiaellátás biztosításában jelent nélkülözhetetlen segítséget.