Fehérjék

Találatok: 48

A fehérje a sporttáplálkozás legfontosabb eleme

A fehérje, vagy másnéven a protein a legfontosabb étrendkiegészítő, ami nélkül szinte elképzelhetetlen a komoly sportteljesítmény. A fehérje az izmok építésének legfontosabb alapköve, ami nélkül nem csak a sport, hanem a hétköznapi élet is elképzelhetetlen lenne.

A fehérje felhasználása élettani szempontból a gyomorban kezdődik, ahol a protein aminosavakra bomlik. Ezt követően képes a véráramba kerülni, ahol megkezdi az utazását az izmok felé. A fehérjék hasznosulása sokrétű, de a túlnyomó többségük az izmok építésére és fenntartására használódik fel. A proteinekből képződő aminosavak az energiafelhasználást szolgálják, hormonok épülnek fel belőlük, illetve szolgálják az izomzat épülését.

Fehérje az izomépítésben

Az izmok növekedése összetett biokémiai reakció eredménye. Nem véletlen, hogy a fizikai igénybevétel és az izommunka magának az izomzatnak a növekedéséhez vezet, ennek viszont alapfeltétele, hogy a szervezet megfelelő mennyiségű proteinhez jusson. Az izommunka során az emberi test első körben a különböző glikogén tartalékokat éli fel, amelyek a lehető leggyorsabban képesen kiszolgálni az energiafelszabadítást. Ha a glikogén készletek szintje merülni kezd, az energiafelhasználást az izomszövetek lebontása teszi lehetővé. Ez a folyamat arra készteti a szervezetet, hogy a lebontott izomszöveteket újjáépítse, ezt pedig a fehérjebevitel után lebontott aminosavaknak köszönhetően teheti meg. Ez a folyamat maga az izomnövekedés; ha valaki elegendő kalóriát és fehérjét fogyaszt, ez a folyamat az izmok növekedéséhez vezet, azaz a szervezet újraépíti önmagát. Ki kell hangsúlyozni azonban, hogy a hatékony izomépüléshez nagy mennyiségű fehérjebevitel szükséges, amit átlagos táplálkozással csak bizonyos szintig tudunk biztosítani. Ráadásul azt is szem előtt kell tartani, hogy az izomépülést lehetővé tevő edzések egyéb energiaforrásokat igényelnek, így a megfelelő szénhidrát bevitel is nélkülözhetetlen.

Minden modern kutatás azt támasztja alá, hogy az izmok gyors épüléséhez folyamatos aminosav ellátás szükséges. Ez azt jelenti, hogy az izomnövekedés akkor lehet a leggyorsabb, ha rendszeresen fogyasztunk fehérjét kisebb adagokban. Tehát hatékonyabb sporttáplálkozásnak minősül a többszöri fehérjebevitel, mint a napi egyszeri nagymennyiségű proteinfogyasztás. Egyidejűleg maximum 45-50 gramm fehérjét tud felvenni a szervezetünk, így a rendszeres fehérjebevitel jelentősége tudományos alapon is alátámasztható. Érdemes elmondani azt is, hogy a mai tudásunk szerint egy 80 kilogrammos felnőtt férfi optimális fehérjebevitele intenzív edzés mellett 200 gramm körüli, így látható, hogy ez a mennyiség természetes táplálkozással csak nagyon nehezen lenne bevihető. Megoldást jelentenek azonban a különböző jó minőségű fehérje készítmények, amelyek por alakban és különböző fehérjeszeletek formájában is megvásárolhatók.

Amit még tudni érdemes a fehérje készítményekről

A sportolók esetében különösen fontos a zsírpárnák eltüntetése, illetve a megjelenésük megelőzése, így gyakran felvetődik a kérdés, hogy a fehérje készítmények képesek-e zsírrá alakulni, azaz hizlalnak-e. Érdemes tudni, hogy a többi tápanyaghoz hasonlóan a fehérje is képes hizlalni, ehhez azonban rendkívül nagy elfogyasztott mennyiség kell, így ez a legritkábban fordul elő. A folyamatos fehérjebevitel épp azt a célt szolgálja, hogy a fizikai aktivitás során a szervezet rendelkezésére álljanak a megfelelő aminosavak, így az izmok lebontásának mértéke csökkenjen, illetve az újjáépülés hatékonyabb legyen.

Érdemes elmondani az okát, miért nem kell attól tartanunk, hogy az elfogyasztott fehérje zsírként raktározódik el a szervezetünkben. Tudni kell, hogy a szervezetünk számára a fehérje feldolgozása a legnehezebb, így ennek a tápanyagnak a zsírrá alakítása lenne a legnehezebb folyamat. Ez csak abban az esetben történik meg, ha extrém mennyiség áll rendelkezésre belőle. Ezért szoktuk azt mondani, hogy a fokozott fehérjebevitel hozzájárul a diéták eredményességének fokozásához. Ettől függetlenül tudni kell azonban, hogy a túlzásba vitt fehérjefogyasztás káros mellékhatásokkal is járhat. Két esetben kell tartanunk kedvezőtlen hatásoktól; az extrém mennyiség fogyasztása a zsírtartalékok növekedéséhez vezet, de ártalmas lehet abban az esetben is, ha egyes összetevőire érzékenyek vagyunk. Bizonyos esetekben a nagy mennyiségű fehérje fogyasztása a vesék megterhelését vonhatja maga után.

Összességében ki lehet jelenteni, hogy a fehérje a legfontosabb sporttápláálék és étrendkiegészítő, ami nélkül elképzelhetetlen a hatékony izomnövekedés. Érdemes a fizikai állapotunknak megfelelő mennyiségű proteint fogyasztani ébredés után és az edzést követően. Ha így teszünk, biztosak lehetünk benne, hogy hatékonyabb izomnövekedést érünk el.

Extra Garancia Standard

A gyári garancia lejáratát követően, rendeltetésszerű magánhasználat mellett fellépő, tartós belső hibából eredő, a termék alkatrészeinek előre nem látható meghibásodása esetén nyújt fedezetet a biztosítási feltételekben meghatározottak szerint.

 

Extra Garancia Prémium

A Standard csomag bővített változata, amely a gyári garanciát követően fellépő műszaki hibák mellett a biztosított termék baleseti jellegű meghibásodásaira is fedezetet nyújt a biztosítási feltételekben meghatározottak szerint. Ha töréskár biztosítást is szeretnél, akkor ezt a csomagot válaszd!